<%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%> Kunstproject Nelson Mandelaschool
PROJECTEN                                               HETKUNSTATELIER
 Kunstproject "Tweebos basisschool"

Rotterdam

Het schoolproject.
Voor de leerlingen houdt het project in, dat in 4 sessies werkstukken worden gemaakt. Elke sessie duurt ongeveer 1½ uur. De eerste sessie wordt gevuld met een presentatie om de leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt. Dit is tevens het moment om kennis met elkaar te maken.
Deze presentatie is een PowerPoint-presentatie met afbeeldingen, animaties en filmpjes, om er voor te zorgen dat vooral de visuele zinnen worden geprikkeld.
Met deze handvaten, gaan de leerlingen in 3 sessies aan de slag. De klas wordt gehalveerd, waarbij de ene helft zich gaat bezighouden met mozaiek, en de andere helft buigt zich over de te maken reliëfs. De beschrijving die hier volgt, gaat enkel over de leerlingen die een reliëf gemaakt hebben. De de andere helft is niet door mij begeleid.

  - Een inleiding met een PowerPointpresentatie.
  - 2 sessies om werkstukken in reliëf te maken.
  - 1 sessie om de werkstukken te schilderen.


De inleiding.                                                                                                                         Naar begin.
De eerste kennismaking met de leerlingen begin met een inleiding waarbij gebruik wordt gemaakt van een computer, beamer en een PowerPoint-presentatie. Deze presentatie bevat beelden, geluid, video en animatie. Een echte voorstelling dus die de aandacht van de kinderen vasthoudt. De bedoeling is om de kinderen zoveel mogelijk visuele input te geven en het thema te verlevendigen.

En dat is dus het thema!

Voetballen, de wei in zoals wij vroeger zeiden. Wat hier niet zichtbaar is, dat zijn de animaties. Er zit van alles aan beweging in deze PP-dia. De ogen moeten als het ware naar het beeld worden getrokken. De presentatie is een voorstelling met toeschouwers.
Morf
Een stukje voetbalgeschiedenis zichtbaar gemaakt door de bal, of moet ik zeggen het leder.

Silhoueten raden geeft gelijk de mogelijkheid om verschillende spelers in beeld te brengen. Waar komen ze vandaan, en waar spelen ze. Het begrip "wereldteam" krijgt al gauw een extra dimensie.


Wereldteam, teamsport, diversiteit, samenwerking, tollerantie, met humor zijn deze woorden in de presentatie verbonden. Een filmpje van Walt Disney met Walt Disney laat een voetbalwedstrijd zien met voornamelijk Afrikaanse dieren. Het vormt een eerste verwijzing naar het WK 2010 in Zuid Afrika. Dieren die verschillend zijn maar wel samenwerken. Heel oud beeldmateriaal in zwart-wit waarop te zien is hoe het er vroeger aan toeging.
Een quiz met silhouetten van voetballers om de leerlingen te testen op hun kennis over voetbal. Uiteindelijk uitkomend op het WK-voetbal, de beker, de stadions, de laatste kampioenen en de lijst van deelnemende landen in Zuid-Afrika.
De presentatie lokt reacties uit waardoor er een eerst contact wordt gemaakt met de leerlingen. Vier sessies is een korte tijd om een indruk te krijgen van de leerlingen. Iinteractie in de laatste 3 sessies is erg belangrijk, dus het contact kan niet vroeg genoeg beginnen.

Werkstukken in reliëf maken.                                                                                                Naar begin
De eerste werksessie krijgen alle leerlingen een plaatje mdf. Dat is het werkvlak waarop het reliëf komt te zitten. Vervolgens wordt er uitgelegd hoe ze met karton een werkstuk kunnen maken wat er ruimtelijk uit komt te zien. In een laag op laag moet de voorstelling vormkrijgen. Als voorbeeld is de euro, met de afbeelding van de koningin, genomen.
Dit portret bestaat uit slechts 3 lagen en geeft de koningin toch iets ruimtelijks. Haar haar is zichtbaar maar ook haar wang.
Wanneer je het principe van het reliëf bij hun eerste opzet laat zien, dan zijn sommige gelijk vertrokken. Deze eerste opzet is het tekenen van hun idee in een silhouet. Het begrip silhouet is ze duidelijk want dat zijn ze tegengekomen in de presentatie. Er zijn ook silhouetten als voorbeeld om ze op weg te helpen. Het snijden in karton is nog wat onwennig, omdat het karton dun is gaat het uiteindelijk goed.
     
Reliëfs maken betekent veel snijden en veel plakken, laag op laag.
Het duurt altijd even voordat de leerlingen aan de slag zijn. Een mix van drempelvrees, nog geen idee hebben en naar elkaar kijken moet overwonnen worden. Zodra deze fase voorbij is, kun je met de leerlingen in gesprek om ze te ondersteunen. Voor sommige is dat niet nodig, maar voor andere is het belangrijk dat ze die ondersteuning hebben.
Verder is het belangrijk dat de leerlingen weten dat het om hun fantasie/creativiteit gaat en dat van daar uit gekeken wordt wat er allemaal mogelijk is. Leerlingen moeten eigenlijk een beetje stuiteren en enthousiast raken. Dat levert de wonderlijkste creaties op. Wat boeit, is dat iedere leerling uiteindelijk zijn eigen 'ding' doet, en de resultaten zo verschillend zijn.
Wanneer duidelijk wordt wat het doel is van het project, merk je dat er leerlingen zijn die echt verantwoordelijkheid dragen voor hun werk. Het is niet meer zomaar wat doen. Ze werken mee aan het kunstobject dat aan de gevel komt te hangen. Hun werk zal voor iedereen te zien zijn, wat natuurlijk heel spannend is. Er komen vragen of ze hun werkstukken terugkrijgen en wanneer.
De werkstukken schilderen.                                                                                                    Naar begin
Tijdens de laatste sessie komen verf en penselen op tafel. Het lokaal wordt even tot atelier omgebouwd. Tafels aaneen geschoven met blauw zeil erover. Veel kleuren verf in veel bakjes. Kleur geeft leven aan de kunstwerken. Er zijn penselen genoeg en ze zijn van goede kwaliteit. Goed materiaal inspireert, en je wordt serieus genomen. De plakkaatverf zorgt ervoor dat hun kleren veilig zijn. Fantasties is om te zien dat er naar wordt gestreefd om het werk af te hebben. Gezien de tijd van 1½ uur is dat geen kleinigheid.
De frustratie die soms ontstaan wanneer het schilderen niet helemaal goed gaat, geeft aan met wel een passie er gewerkt wordt.
De wereldbeker nieuwe stijl!
Omdat de vaardigheid om met verf en penseel niet bij iedereen even groot is, krijgen de kinderen de geruststelling dat hun werk uiteindelijk wat netter gemaakt wordt. Dat haalt ook drempels weg. Waar het om te doen is, is de bedoeling van het werkstuk. Wanneer het niet helemaal lukt om het werkstuk af te krijgen, hebben de leerlingen de mogelijkheid om aan te geven hoe ze het gehad willen hebben.
"Ruimte geven, en blokkades weghalen" moet leiden tot gevarieerde resultaten.
Na de laatste sessie zijn de werkstukken zo goed als af en vormen de basis voor de kunstobjecten. Wanneer de leerlingen hun werk terugkrijgen, zal er een lijstje omheen zitten. Het werk zal daarvoor nog tentoongesteld worden tijdens het Nelson Mandelafestival. Ook voor die tijd zullen alle werken tot een geheel worden samengesmeed. Een opgave maar ook een uitdaging. Het moet immers de goedkeurig kunnen wegdragen van de leerlingen.
Het gehele kunstproject is eigenlijk een proces waarbij je vooraf niet weet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Een kunstenaar op het lijf geschreven. Wat het resultaat van dit project is geworden, zit achter de knop/link 'Resultaat'. Hoe de objecten gemaakt zijn, is te zien onder de knop/link 'Uitvoering'.
Het materiaal is er, nu de uitvoering in duurzame materialen zodat het gevels kan opsieren.

 

  Het kunstproject